SpaceX se připravuje na test záchranného systému pro loď s lidskou posádkou

Až člověk začíná mít pocit, že SpaceX dominuje mediálnímu prostoru v oblasti kosmických letů. Málokterá firma přitahuje tolik pozornosti jako právě SpaceX a to převážně z důvodu značně ambiciózních cílů, kterých se snaží dosáhnout. Ať už je to konstrukce vícenásobně použitelné nosné rakety, vývoj její těžší varianty, snaha vstoupit na trh s konstrukcí satelitů, vybudovat kolem Země a Marsu síť satelitů pro vysokorychlostní internet, či získat schopnost vysílat člověka do vesmíru za pomoci vlastní rakety a kosmické lodě. A je to právě poslední zmiňovaný cíl, který se v roce 2015 zase o něco blíže přiblíží realizaci. SpaceX představila časový plán na dvojici testů, během kterých chce vyzkoušet záchranný systém pro loď Dragon V2.

Lety raketou jsou nebezpečnou záležitostí i přes to, že statistika SpaceX hraje zatím jasně do karet. Ze 14 ostrých startů proběhlo 14 úspěšně (i když u startu číslo 4 se nepovedlo splnit sekundární cíl mise – umístit komunikační satelit na nízkou oběžnou dráhu Země). I tak je ale třeba stále počítat s možností, že se při startu či během letu rakety něco pokazí – dojde k nehodě. Ta snadno může skončit explozí rakety. V případě, kdy je na oběžnou dráhu vynášen náklad, jeho zničení není fatální. Vyslání nákladu je pojištěno a tak pojišťovna uhradí škodu a náklad se nechá znova vyrobit. V případě pilotovaných letů je ale situace rozdílná. Nezdar rakety by mohl vést k úmrtí posádky. To by mohlo rychle zničit pověst společnosti a to včetně rizika obrácení veřejného mínění proti využívání jejích služeb či snahy dosáhnout vytyčeného cíle mise (např. dopravit člověka zpět na Měsíc). Z toho důvodu konstruktéři vymysleli řešení snažící se minimalizovat nebezpečí zničení kosmické lodě a ztráty posádky. Záchranný systém umožňující odpojit kosmickou loď od nosné rakety a za pomoci silných raketových motorů ji odnést do bezpečí.

Na konci ledna 2015 pak SpaceX poodhalila své plány, jak bude její záchranný systém vypadat. Nyní je již jasné, že bude integrální součástí samotné kosmické lodě Dragon V2. Nebude tedy jako u jiných řešení umístěn na vrcholku kosmické lodě (jako je tomu např. u vyvíjené lodě Orion). Loď Dragon V2 tak bude mít na stranách osm raketových motorů SuperDraco na tekuté palivo. Motory budou schopny dohromady dosáhnout maximálního axiálního tahu o síle ~530 000 newtonů. To by mělo postačovat k tomu, aby byla loď Dragon V2 odnesena do bezpečí od nosné rakety (samotné motory SuperDraco probíhají v poslední době extenzivním testováním s uspokojivými výsledky).

Ale nebyla by to společnost SpaceX, aby pro nás neměla ještě jedno překvapení. Loď Dragon V2 by sice na počátku měla přistávat podobně jako loď Dragon, tedy na padácích do oceánu. Nicméně osm motorů SuperDraco bude schopna poskytnout dostatečný tah k tomu, aby loď mohla měkce přistát i na pevném povrchu. Cílem společnosti je tak vytvořit systém, který nebude vyžadovat rozsáhlou záchrannou akci na moři (zvyšující náklady na misi a neprospívající lodi samotné), ale který si vystačí s jednoduchou přistávací platformou, na kterou loď po návratu z vesmíru dosedne. Kosmická loď by tedy měla být schopna dosáhnout toho, co již brzy dokáže první stupeň nosné rakety Falcon 9. Přistát na předem vybrané místo na souši.

A kdy se dočkáme prvního startu? SpaceX předpokládá, že než vyšle za pomoci nosné rakety Falcon 9 do vesmíru lidskou posádku, bude mít již tato raketa za sebou přes 50 startů. A toho se dočkáme někdy v roce 2017… Zatím jsme tedy sice 2 roky daleko od naplnění ambiciózního cíle, přesto přípravy a testování probíhají na plné obrátky. Přibližně za měsíc (přesněji řečeno „That test will be coming in a month or so…“) se tak dočkáme prvního statického testu záchranného systému. Původně se měl uskutečnit již v listopadu 2014, termín byl ale nakonec posunut. První pokus pravděpodobně proběhne ze speciální konstrukce, na kterou bude Dragon V2 se záchranným systémem namontován. V druhém kroku (plánovaném někdy později v roce 2015, přesné datum není uvedeno) by měl být systém vyzkoušen během ostrého startu. Raketa Falcon 9 by měla vynést upravenou loď Dragon V2 do troposféry. Zde by se měl záchranný systém spustit, až raketa dosáhne nadzvukové rychlosti (v oblasti tzv. Max. Q). Cílem těchto testů bude vyzkoušet funkčnost systému a ukázat jeho schopnost bezpečně ochránit kosmickou loď v případě poruchy nosné rakety.

Pokud SpaceX s testováním svého záchranného systému uspěje, zabije dvě mouchy jednou ranou. Nejen že bude mít bezpečnostní systém pro ochranu posádky během startu rakety, ale získá také schopnost přistávat s upravenou lodí Dragon V2 na konkrétní místo na zemském povrchu. A pokud jste optimisté, můžete popustit fantazii ještě dále. SpaceX tím získá i dovednosti a znalosti, které bude potřebovat pro přistání lodi na povrchu Marsu.

Napsat komentář