Evropa se chystá otestovat vlastní mini-raketoplán

Příští týden by se měl odehrát pro Evropu malý milník v dobývání kosmu. Evropská vesmírná agentura (ESA) plánuje uskutečnit první pokusný start svého vícenásobně použitelného mini-raketoplánu Intermediate Experimental Vehicle (IXV). Cílem ESA je touto misí otestovat řadu nových technologií, se kterými nemá agentura dosud zkušenosti, a tím získat potřebné znalosti do budoucna pro pokrok v projektu Future Launchers Preparatory Programme. Tento program má za cíl připravit technologickou dovednosti pro budoucí generaci evropských lodí.

Mini-raketoplán IXV je automatická experimentální loď, která váží přibližně 2 tuny (naložená, prázdná váží 480 kg). IXV má velikosti přibližně 5 metrů, tedy je velký podobně jako rodinné auto. Má protažený kuželovitý tvar o rozpětí 2,2 metrů a výšce 1,5 metru. Kuželovitý tvar poskytuje stroji aerodynamický vztlak během letu atmosférou i přes to, že mini-raketoplán nemá křídla. Jedná se tak o první stroj s tímto tvarem. Mini-raketoplán sdílí částečně vzhled s  dnes již vysloužilou flotilou amerických raketoplánů, americkým vojenským mini-raketoplánem X-37B a soukromým raketoplánem Dream Chaser od společnosti Sierra Nevada Corp. Na výrobě IXV se podílelo okolo 40 soukromých firem, výzkumných podniků a univerzit, většinou z Itálie, Francie, Španělska, Švýcarska, Belgie, Irska, Portugalska s podporou Německa a Holandska. Hlavním dodavatelem je evropská společnost Thales Alenia Space.

Konstrukce mini-raketoplánu IXV. Zdroj Arienspace.com, (c) Všechna práva vyhrazena.

Během testovacího letu bude IXV vynesen za pomoci čtyřstupňové rakety Vega do výšky 320 km, odkud vystoupá do výšky 420 km. Bude se tedy pohybovat přibližně ve stejné výšce, ve které obíhá kolem Země Mezinárodní vesmírná stanice. Po dosažení správné výšky budou zažehnuty brzdící trysky a mini-raketoplán bude následně naveden na trajektorii pro zpětný vstup do atmosféry. Do atmosféry bude stroj vstupovat rychlostí přibližně 7,5 km/s, což je obvyklá rychlost pro lodě navracející se z dráhy na nízké orbitě Země. Průlet atmosférou bude možné řídit, stroj je vybaven 2 klapkami a 4 tryskami pro korekce dráhy. Když mini-raketoplán sestoupí do nižších vrstev atmosféry, otevře se padák. Po dosednutí IXV na hladinu Tichého oceánu se otevřou nafukovací vzduchové vaky, které udrží IXV nad hladinou, než bude vyzvednut záchranou lodí. Celý testovací let by měl trvat přibližně 100 minut.

Mini-raketoplán je chráněn novou generací velkého tepelného štítu schopného odolávat teplotám 1700 °C. Štít je vytvořen z desek tvořených uhlíkovými vlákny vetkanými do keramické matrix. Správnou funkci tepelného štítu bude v průběhu premiérového letu snímat tepelná kamera a na 300 čidel rozmístěných po celém trupu lodi.

Pohled na spodní část mini-raketoplánu s tepelným štítem. Zdroj ESA, (c) všechna práva vyhrazena.

Původně se plánovalo, že by start měl proběhnout v listopadu 2014, nicméně vhodné startovací okno bylo promeškáno kvůli obavám o bezpečnost zvolené trajektorii letu. Nový pokus by se měl tedy uskutečnit 11. února 2015, startovat se bude z evropského kosmodromu Kourou (Francouzská Guiana). V současnosti je již mini-raketoplán naložen na palubě rakety Vega a čeká na svůj start. Pokud vše proběhne dle plánu a test se povede, Evropa si tak na konto připíše další úspěch v dobývání vesmíru. Získá tak dovednosti a znalosti, které bude moci využít pro konstrukci vlastního vícenásobně využitelného plavidla určeného pro dopravu nákladu na oběžnou dráhu Země.

Jen je velká škoda, že ESA zas krapet nezvládá PR mise. Dohledat informace je téměř detektivní práce… Srovnejte to s misemi americké NASA, které na vás téměř vždy křičí ze sociálních sítí, z webů, z Youtube videí… Samozřejmě ten rozdíl je způsoben tím, že  v holandském ESTECu není tak silné PR oddělení jako má k dispozici k ruce americká NASA. Ke všemu v Evropě ani na PR nejdou takové peníze jako v Americe, je zde menší tradice prodávat své výsledky. Nicméně, přejme si, ať se tohle jednou změní. Jak ukázala mise sondy Rosetta, když Evropa chce, dokáže se ke skvělému mediálnímu pokrytí vybičovat. A trocha optimismu na závěr, samotní zaměstnanci ESTECu si v rozhovorech tento handicap uvědomují a snaží se s tím něco dělat. Tak doufejme, že snad časem uspějí!

Napsat komentář