Co nového u SpaceX?

Po neúspěšném pokusu přistát na plovoucí plošině uprostřed Atlantského oceánu a po úspěšném startu rakety Falcon 9 s družicí DSCOVR, přestala americká společnost SpaceX zase na čas vyplňovat český mediální prostor. Nicméně to neznamená, že SpaceX začala ve své snaze o zlevnění cestování do vesmíru zahálet. Spíše se jen čeští novináři začali věnovat jiným tématům. Když se ale podíváme po cizojazyčném webu, snadno si můžeme udělat obrázek o tom, jak tvrdě SpaceX na dosažení tohoto cíle stále pracuje. Tento článek tak nabízí krátké shrnutí toho nejzajímavějšího o SpaceX, co jsem za poslední dny na webu potkal.

Zatímco se SpaceX a mnozí fanoušci kosmonautiky chystají na 28. března (oprava, po publikování článku jsem se dozvěděl, že start byl odložen až na duben kvůli potřeba vyměnit nádrže na hélium na nosné raketě), kdy by měla nosná raketa Falcon 9 vynést na oběžnou dráhu Země turkmenskou komunikační družici TurkmenSat 1, ve výrobním závodu SpaceX se nelení. V jejích útrobách totiž dochází k překotnému navýšení produkce motorů využívaných pro raketu Falcon 9. Zatímco v tomto roce společnost předpokládá, že vyrobí minimálně 180 motorů, v následujícím roce by to již mělo být 240 a v roce 2017 až 400 kusů. Aby SpaceX zvládla takovýto nárůst v produkci, musí rozšiřovat řady zaměstnanců. Společnost tak najímá další odborné pracovníky a to i z oborů mimo branži. Uplatnění dostávají i lidé z armády či z automobilového průmyslu.

Pohled na raketu Falcon 9 s devíti motory typu Merlin 1D. Zdroj SpaceX, všechna práva vyhrazena.

S motory se pojí i další novinka. 16. března 2015 prohlásila Gwynne Shotwell, prezidentka a generální ředitelka SpaceX, že SpaceX nebude potřebovat novou certifikaci od NASA pro svůj nový, vylepšený a silnější motor využívaný v raketě Falcon 9 1.1. Nový motor by měl pomoci s opětovným přistáním prvního stupně rakety Falcon 9 na zemském povrchu. Pokud skutečně nebude certifikace potřeba, SpaceX si významně oddechne. Certifikace je totiž časově velice náročný proces, během kterého NASA či jiný federální subjekt USA nesmí využíval služeb necertifikované rakety. Tudíž panovaly obavy, že by SpaceX musela pro své starty s náklady americké vlády používat starší verzi rakety. A to by byl problém. Současně používaná raketa Falcon 9 nemá dostatečně silný motor a množství paliva, aby umožňovala vynesení těžkého nákladu na geostacionární dráhu a současně umožnila přistání prvního stupně rakety na zemském povrchu. Upravená raketa Falcon 9 s novými motory by toto ale zvládnout měla. Předpokládá se, že bude mít o 15 až 20 % lepší výkon (jiný zdroj uvádí až 30 %). A to by mělo dostačovat. Gwynne Shotwell argumentuje tím, že certifikace se vztahuje na výrobní proces, nikoliv na výslednou raketu, a výrobní proces se dle jejího vyjádření nemění. Tak uvidíme, jestli NASA bude sdílet stejný názor a certifikace nebude nutná.

Vyjma zvyšování produkce motorů a certifikace se SpaceX také pečlivě připravuje na test své lodi pro lidskou posádku Dragon V2, během kterého otestuje záchranný systém lodi. Webem se stále také šíří vyjádření Elona Muska, že SpaceX již generuje zisk… Bylo by fajn, kdyby to byla pravda.

A kdy se zase dočkáme dalšího pokusu o opětovné přistání prvního stupně rakety Falcon 9 na plovoucí plošinu? Nebude to dříve než v dubnu 2015. Turkmenská telekomunikační družice je totiž příliš těžká (a musí se umístit vysoko) na to, aby v prvním stupni zbylo dostatek paliva k testu. Budeme si muset počkat na dubnovou zásobovací misi pro Mezinárodní vesmírnou stanici, kde bude paliva k testu dostatek.

Závěrem trocha čísel. SpaceX předpokládá, že se jí letos podaří uskutečnit 13 ostrých a 2 testovací starty (srovnejme to s hlavním konkurentem SpaceX, se společností United Launch Alliance, která plánuje 9 startů se svou raketou Atlas V). SpaceX se tak zatím neblíží ke svému snu, mít z každého kosmodromu, kde operuje, jeden až dva starty do měsíce (SpaceX operuje na 4 místech, což by znamenalo mít až 96 startů za rok), nicméně rozhodně má nakročeno správným směrem. Těšme se tak na trojici startů, na již zmiňovaný start z 28. března (viz výše, start byl odložen na duben) a na další dva, které budou následovat 31. března a 8. dubna.

Napsat komentář