Cenová válka mezi SpaceX a United Launch Alliance jede na plné obrátky

Před pár lety by se asi málokdo vsadil, že se na poli dopravy nákladu na oběžnou dráhu Země dočkáme cenové války. Poté, co se z amerických firem Lockheed Martin a Boeing místo rivalů staly založením společnosti United Launch Alliance (ULA) spojenci, se zdálo, že (převážně americký) trh na dlouhé roky zamrzne pod nadvládou tohoto monopolu. Nicméně na scéně se znenadání objevil nový hráč, mladá progresivní firma SpaceX, které nebere na své rivaly žádné ohledy. Svým agresivním přístupem a neotřelými konstrukčními řešeními redukuje ceny dopravy nákladu a nutí tak svou konkurenci k razantnímu zlevňování. A to je hra, na které (vyjma ULA) vydělají všichni okolo. 

Po dlouhé roky byla ULA výhradním dopravcem vojensko-špionážního nákladu pro národní potřeby USA, čímž měla zajištěn stálý přísun peněz skrze objednávky od americké vlády, aniž by se musela příliš snažit. Americké vládě nabídla cenu, na kterou musela přistoupit a to vše ještě bylo zaobaleno do pozlátka, že se jedná o cenu nízkou. Tak fungovalo po dlouhé roky. Nicméně SpaceX se rozhodla, že tento stav rozboří. SpaceX se rozhodla riskovat – podala žalobu na Letectvo Spojených států amerických, ve které se domáhala zrušení kontraktu, respektive vpuštění konkurence na pole vynášení armádních satelitů. To je totiž obrovský a výnosný byznys. Jen do roku 2030 se v něm protočí odhadem 70 miliard amerických dolarů. Žaloba byla nedávno společností SpaceX stažena, ale až potom, co americké letectvo přistoupilo na připuštění konkurence na toto pole. Takže SpaceX bude mít během několika měsíců (až získá bezpečnostní certifikaci) možnost soutěžit s ULA o zakázky na vynášení armádních satelitů. ULA tak čelí soustavnému tlaku. Nejenom že SpaceX nabízí v současnosti o desítky miliónů amerických dolarů levnější starty raket, ale dokonce proniká i na území, které bylo před pár lety jen doménou ULA a kam jiní hráči nesměli. Pokud bude chtít ULA nástup SpaceX přežít, bude se muset přizpůsobit, optimalizovat svůj výrobní proces a markantně zlevňovat.

ULA si je tohoto problému vědoma a snaží se nástup SpaceX zachytit. Proto najala v loňském roce nového výkonného ředitele Toryho Bruna. Jeho úkolem je provést restrukturalizaci společnosti a ve výsledku snížit náklady na start nosných raket. Dle vyjádření Bruna se ULA již povedlo srazit náklady na polovinu s tím, že jeho cílem je srazit je o další polovinu. Jak je vidět, mezi SpaceX a ULA tak začala na plno zuřit cenová válka. A co je zajímavé, není za ní jen snaha na každém výrobním kroku šetřit, ale velmi ji pohánějí i inovace. Vzpomeňme si jen na testování SpaceX, kdy se snaží na povrch Země navrátit nepoškozený první stupeň rakety Falcon 9, aby se dal znovu použít. Bude zajímavé sledovat, jak ULA odpoví na úspěch SpaceX s využíváním vícenásobně použitelné rakety. Ředitel SpaceX Elon Musk totiž slibuje, že v takovém případě poklesnou ceny startů raket na jednotky miliónů dolarů. A to je cena, ke které se ULA nemůže s využitím tradičních raket ani zdaleka přiblížit. Pokud bude chtít i nadále SpaceX konkurovat, bude muset přijít s novým, převratným způsobem letů raket, podobně jako to udělala/dělá SpaceX… Během 5 až 10 let se tak můžeme dočkat proměny trhu s vynášením nákladu na oběžnou dráhu tak významně, jak jsme ještě nezažili.

Tory Bruno (vlevo) a Jeff Bezos (vpravo) při představení nového motoru BE-4. Zdroj: Brian Fung / The Washington Post. Všechna práva vyhrazena.

Nicméně cenová bitva se SpaceX není jediný problém, kterému ULA čelí. Tím dalším je její závislost na ruských raketových motorech RD-180 využívaných v raketě Atlas V. Vlivem vzrůstajícího napětí mezi USA (respektive Západem) a Ruskem kvůli rurské anexi ukrajinského Krymu, Kongres Spojených států amerických zakázal vládním firmám (včetně Pentagonu) využívat rakety s ruskými motory. To co pro ULA znamená zásadní problém (jelikož náhradní motor zatím nemá k dispozici), je velké vítězství pro SpaceX. Ta totiž vyrábí motory na domácí (americké) půdě a tak se jí podobné omezení netýká. Pokud se tedy nepodaří ULA rychle dokončit ve spolupráci s americkou společností Blue Origin vývoj nového motoru BE-4, bude mít po roce 2019 velké problémy (do tohoto roku může ULA ruské motory využívat). Nicméně, vývoj nového raketového motoru není otázkou chvíle. Většinou je potřeba několika let a tak je na místě se ptát, jestli se to podaří společnosti stihnout. Tory Bruno se ale již nyní snaží pro jistotu přesvědčit kongresmany o posunutí termínu na zákaz používání ruských motorů. Co kdyby se totiž nový motor nepovedlo do ostrého provozu uvést včas?

1 Komentář

  1. Pingback: První stupeň rakety Falcon 9 úspěšně přistál - ExoSpace.cz

Napsat komentář